Muhterem Kardeşlerim…
Koku sürünmek sünnettir. Güzel kokuyu reddetmek sünnete aykırıdır. Tirmizi’nin bildirdiği Hadis-i Şerifte, Resulullah “Güzel kokuyu reddetmezdi” buyuruluyor.
Günah olan bid'at dinde değişiklik yapmak demektir. Esans sürmekle dinde değişiklik yapılmıyor. Camide koku sürmek belki dikkati çeker, rahatsız olan olabilir, istemeyene de koku sürmüş olunabilir. Ama bid'at demek uygun olmaz.
Koku hakkında bildirilen Hadis-i Şeriflerden bazıları şöyledir:
“Şu üç ikram geri çevrilmez: güzel koku, süt ve minder veya yastık.” [Tirmizi]
“Güzel bir koku ikram edilen, onu sürünsün ve reddetmesin.” [Taberani, Hakim]
“Verilen reyhanı reddetmeyin. Reyhan Cennet kokusudur.” [Tirmizi]
“Şu üç şey her Müslümana vaciptir, yani lüzumludur: Cuma günü yıkanmak, misvak kullanmak ve güzel koku sürünmek.” [Buhari, İ.Ahmed]
“Güzel koku sıkıntıyı giderir.” [Ebu Nuaym]
“Güzel kokuyu severim.” [Nesai]
“Dört şey Peygamberlerin sünnetidir: Haya, güzel koku, misvak ve evlenmek.” [Tirmizi]
“Koku sürünürken Besmele çekmeyen şeytanları sevindirmiş olur.” [İ.Sünni]
“Rahmet melekleri kadınlara mahsus koku sürünen erkeğe yaklaşmaz.” [Taberani]
“Bir kadın, cezbedici koku sürer ve erkekler de ona bakarsa, evine gelinceye kadar Allahü teâlânın gazabında olur.” [Taberani]
Kadınların güzel kokuyu eşlerine karşı evinde sürünmesi gerekir.
Camide her namazdan sonra müsafeha etmek
Muteber eserlerde, âdet etmeden namazlardan sonra camide ara sıra müsafeha etmenin caiz olduğu bildiriliyor.
İbni Âbidin hazretleri buyuruyor ki:
Camide her namazdan sonra müsafeha etmek bid'attir. Şiilerin âdetidir. (Redd-ül Muhtar)
Camide yer ayırmak
Camide kendine muayyen yer ayırmak mekruhtur. Fakat, dışarı çıkarken, kimse oturmasın diye, yerine ceketini bırakırsa, gelince oraya tekrar oturabilir. (S. Ebediyye)
O arkadaş, ceketini veya başka şey bırakmadığı için oturmanız normal. Kalk burası benim demek hoş olmadığı gibi, sizin de ısrar etmeniz hoş olmaz. Böyle işlerde hep fedakârlık bizden olmalı. Haklı da olsak, hak benim dememeli, peki demeli hemen yeri teslim etmeli. Sesi yükseltmeden konuşmalı, iki taraftan biri yaşlı ise, yaşlı olana da saygılı davranmalı.
Camide konuşmak, şakalaşıp, gülüşmek
Zaruretsiz konuşmamalı ve gülmemelidir.
Birkaç Hadis-i Şerif meali şöyledir:
“Camide gülmek, kabirde karanlığa maruz kalmaya sebeptir.” [Deylemi]
“Ahir zamanda camide dünya kelamı konuşanlarla beraber olmayın! Allahü Teâlâ’nın böyle kimselerle işi yoktur.” [İbni Hibban]
“Hayvanların otu yediği gibi, camide konuşmak da sevapları yer, yok eder.” [İ.Gazali]
“Mescitte dünya kelamı söyleyenin ağzından kötü bir koku çıkar. Melekler, “Ya Rabbi, bu koku bizi rahatsız ediyor” derler. Hak teâlâ da buyurur ki: “İzzim celalim hakkı için, onlara büyük bela veririm.” [Ey Oğul İlm.]
Farz ile sünnet ve sünnet ile farz arasında da konuşuluyor. Bu konuşma, sünnetin sevabını yok eder. Zaruretsiz konuşmamalıdır.
Camiye girerken itikâfa niyet edilirse, konuşmak zarar vermez. İhtiyaç halinde yukarıdaki sözleri konuşmakta mahzur yoktur. İtikâf edene, hep ibâdet etmiş, namaz kılmış gibi sevab yazılır. İtikâf demek, bir müddet camiye girip orada kalıp ibadete niyet etmek demektir.
Camide kermes
Caminin içinde kermes düzenlemek caiz değildir. Caminin içinde alışveriş yapmak, mekruhtur. (Redd-ül-muhtar)
Bir Hadis-i Şerifte, “Mescidlerde alışveriş yapmayın” buyuruldu. (Tirmizî, Nesaî, Ebu Davud)
Sarımsak yiyenin camiye gitmesi
Cami içinde tütün içmek, soğan, sarımsak yemek haramdır.
Hadîs-i Şerifte; “Soğan, sarımsak yiyen, mescidimize gelmesin” buyuruldu. Çünkü, melekler pis kokudan incinir. Pırasa gibi pis kokulu şeyleri yiyenler ve cüzzam, baras hastaları, yarası kokanlar, üzeri balık, et kokanlar da böyledir. Bunlar mescide sokulmaz. Mescide giderken çiğ soğan, sarımsak yemek, tenzihen mekruhtur. Pişmiş yemek mekruh değildir. İlaç olarak yemek caizdir.
Allahu Teâlâ cümlemizi Kendisine layık Kul, Habibine layık Ümmet eylesin inşaallah. (Amin)
Daha fazla gösterilecek yazı bulunamadı!
Tekrar deneyiniz.
0 Yorum