Muhterem Kardeşlerim…
Her yazımızda olduğu gibi, sizlere önemli konuları öncelikle sahih kaynaklardan, Tam İlmihal Saadeti Ebediyye, İmamı Rabbani Hazretlerinin Mektubat, Hakikat Kitab Evinin İhlas Yayınlarından faydalanarak sizleri bilgilendirelim istiyoruz.
Efendim;
Ezan okunurken ve Cuma vaktinde alışveriş yapmak mekruhtur. Alışverişin kendisi helaldir. Yani alınan mal mekruh değil, helaldir; fakat Cuma vakti ve Ezan okunurken alışveriş yapan, mekruh işlemiş olur. (Dürer)
Cuma Günü alışveriş
Cuma günü öğle ezanıyla imam selam verinceye kadar olan zamanda alışveriş yapmak mekruhtur, ama iş gereği, dükkânı kapatamıyoruz. Cuma Namazı Farz olmayan çocuklar alışveriş yapsa caiz olur.
Cuma günü Oruç tutmak Müstehaptır.
Hadis-i Şerifte buyuruldu ki:
“Cuma günü Oruç tutan için, on ahiret günü Oruç sevabı yazılır.” [Beyheki]
Bazı Âlimlere göre, yalnız Cuma günü Oruç tutmak mekruhtur.
Bir Hadis-i Şerif meali:
“Yalnız Cuma günü Oruç tutmayın. Perşembe veya Cumartesi ile beraber tutun.” [Buhari]
Bunun için, Cuma günü Oruç tutmak isteyenin, Perşembe veya Cumartesi günü de tutması iyi olur; çünkü Sünnet veya Mekruh denilen bir işi yapmamak gerekir. Cumartesi günü Oruç tutma imkânı olmazsa, Cuma günü tek tutmak mekruh olmaz.
Cuma Namazı kılınmayan mezra denilen köylerde ve İslamiyet ile idare edilmeyen yerlerde, öğle namazı kılarken ikamet okunur. (Redd-ül-Muhtar)
Cuma kılınmayan mezra denilen küçük köylerde cemaatle Öğle Namazını kılmak caizdir. (Fetava-i Abdurrahim)
Cuma’nın sahih olduğu yerlerde, öğleyi cemaatle kılmak ve ikamet okumak mekruh olur. (Redd-ül-Muhtar)
Seferi olana Cuma namazı kılmak Farz değildir. Fakat kılarsa Farz sevabını alır. (Hindiyye)
Kadınların Cuma günü, Öğle Namazını evlerinde kılabilmeleri için cemaatin camiden çıkmalarını beklemeleri şart değildir. Diğer günlerde de böyledir. (Hidaye)
Mahkumlara Cuma Namazı kılmaları Farz olmadığı için, Öğle namazını cemaatle kılmak mekruh olmaz.
Hutbeleri nutuk çeker gibi okumak
Hutbeye dünya sözü karıştırmak haramdır. Hutbe nutuk, konferans şekline sokulmaz. Hutbeyi nutuk çeker gibi, şiir söyler gibi okumak caiz değildir.
Hadis-i Şerifte buyuruldu ki:
“Şairlerin şiirlerine itina ettikleri gibi, hutbedeki konuşmasına itina edenlere Allah lanet etsin.” [Taberani, İ.Ahmed]
Cuma günü ise, İmam Minbere çıkmadan Sünneti yetiştireceğini zannederse Sünneti kılar, zannetmezse Sünneti kılmaz. Sünnet ile Farz, Farz ile Sünnet arasında konuşulmaz. İmam Hutbede iken de konuşulmaz. Hadis-i Şerifte sus diyenin Namazı yok buyuruluyor, sevabı olmaz demektir.
Hutbe okunurken Namaz kılınmaz, konuşulmaz, hiçbir işle meşgul olunmaz, Hutbeyi sükunetle dinlemek Vacib’dir.
Çeşitli sebeplerden dolayı, Cuma Namazlarını kılamayanın kaza etmesi gerekmez. Cuma Namazı kaza edilmez, o günkü Öğle Namazı kılınır.
Cuma namazının ilk Sünneti Hutbe başlayıncaya kadar kılınır. Hutbe okunurken kılınmaz. Eğer Hutbe başlayana kadar yetiştirilememişse, Cuma Namazının Farzından sonra kılınır.
Cuma Namazındaki Sünnetleri kılarken kazası olan, kazaya da niyet edebilir.
Cuma Namazı Hutbesinde İmam Hutbeyi bitirdikten sonra dua ederken açıktan âmin demek caiz değildir. Namaz kılar gibi sessiz durmak gerekir.
Şafii imam, Şafiilere sonra Hanefilere Cuma kıldırsa caizdir.
Eda şartlarından biri noksansa Cuma Namazına, fitneye sebep olmamak için gitmek lazımdır.
Cuma Namazında iç Ezanı, cemaatin sadece dinlemesi lazımdır. Tekrarlamaz.
Hutbeye çıkarken yüksek sesle dua okumak bid'attir. Hutbeyi kağıttan okumak mekruh değildir.
İmam, Mukim cemaate Cuma Namaz kıldırabilir.
Mescid küçük, etrafta Cami de yok ise, Cuma Namazında birinci cemaat çıktıktan sonra, ikinci cemaat olmak caiz değildir.
Cuma sahih olmayan yerde, Şafii Mezhebi taklit edilip kılınsa Farz sevabı alınır.
Cuma Hutbesinde bağdaş kurup oturmak uygun olur, caizdir.
Cuma günü Cami içinde Ezan okunmasını Peygamber Efendimiz emretmiştir. Birinci Ezanı ise Hazreti Osman emretti. Hulefa-i Raşidin’in Sünneti Peygamber Efendimizin Sünneti demektir.
Resulullah ile Hazreti Ebu Bekir ve Hazreti Ömer’in devrinde Cuma günü ilk Ezan İmam Minbere çıkıp oturduğu zamanda idi. Hazreti Osman Halife olup, insanlar çoğalınca, dışarıda birinci Ezanın okunmasını emretti. (Taç)
Hazreti Osman Hulefa-i Raşidin’dendir. O’nun Sünneti de dinde senettir.
Bir Hadis-i Şerif meali şöyledir:
“Benden sonra ihtilaflar çıkacaktır. İşte o zaman Sünnetime ve Hulefa-i Raşidin’in Sünnetine uyun! Onlara azı dişinizle ısırır gibi sımsıkı sarılın.” [Tirmizi]
Allahu Teâlâ cümlemizi Kendisine layık Kul, Habibine layık Ümmet eylesin. (Amin)
0 Yorum