Muhterem Kardeşlerim…
Her yazımızda olduğu gibi, sizlere önemli konuları öncelikle sahih kaynaklardan, Tam İlmihal Saadeti Ebediyye, İmamı Rabbani Hazretlerinin Mektubat, Hakikat Kitab Evinin İhlas Yayınlarından faydalanarak sizleri bilgilendirelim istiyoruz.
Efendim;
Mazeretsiz üç Cumaya gitmemek münafıklık alametidir. Bir ülkede Cuma kılmanın şartları yoksa, yine de Cuma günü, cemaate gitmek lazımdır. Salih İmamın bulunduğu Camiye Cuma kılmak için sebepsiz gitmemek Münafıklık alametidir. Bir çeşit bölücülük olur.
Eskiden Cumaları Vali kıldırırdı. Vali Fâsık da olsa, birlik ve beraberliğin bozulmaması için Cumaya gitmek gerekirdi. Çünkü Peygamber Efendimiz buyuruyor ki:
“İmam Salih veya Facir olsa da, büyük günah işlese de arkasında Namaz kılın.” [Ebu Davud]
(İslam Âlimlerinin büyüklerinden Ebussuud Efendi bu Hadis-i Şerifin Cuma kıldıran Valiler için olduğunu bildirmektedir.)
“Büyük günah işleyen imamın arkasında Namaz kılın” Hadis-i Şerifi, fitne çıkmaması için ve emir olan zata itaat içindir. Yoksa büyük günah işleyen yani içki içen, zina eden, kumar oynayan Fâsık İmamın arkasında Namaz kılmak Hanefi'de Tahrimen Mekruh, Maliki’de hiç sahih değildir. (Halebi)
Fâsık olan İmamların arkasında Namaz kılmamalı, başka Camide kılmalı. (Redd-ül-Muhtar, Tahtavi, Hindiyye)
Fâsık kimse, Âlim olsa da, İmam yapılması Tahrimen Mekruh olur. Çünkü, İslamiyet'e uymakta gevşek davranır. Böyle kimseye Fâsıklığından dolayı kıymet vermemek Vacibdir. İmam yapmak ise, ona saygı göstermek olur. İmam olmasına mani olunamazsa, her Namazı başka Camide kılmalıdır. (Merak-ıl-Felah)
İbni Abidin hazretleri buyuruyor ki:
Fâsık İmam arkasında Namaz kılınmaz. Cuma Namazında Fâsık İmama da uyulur. Ancak bir şehirde birkaç Camide Cuma Namazı kılınıyorsa, Cuma Namazını da, Fâsık İmam arkasında kılmak Mekruh olur. Feth-ul-Kadir'de de böyle yazılıdır. (Redd-ül-Muhtar)
Bir Hadis-i Şerif meali de şöyledir:
“Vera sahibi [salih] İmam ile kılınan iki Rekat Namaz, fâsık ile kılınan bin Rekattan daha faziletlidir.” [Ebu Nuaym]
Üç Cumayı terk etmek
Hanefi’de Cuma Namazının farz olabilmesi için iki şart vardır:
1- Vücub şartları, 2- Eda şartları.
Eda şartlarından biri yoksa, Namaz sahih olmaz. Vücub şartları yoksa, sahih olur. [Bunların neler olduğu, Cuma Namazının Farzları maddesinde yazılıdır.]
Vücub şartlarından biri veya birkaçı bulunan erkek, isterse Cuma Namazı kılabilir. Yani Namazı sahih olur. Kılmazsa günaha girmez.
Özürsüz Cuma kılmayanın, Cuma kılınmadan önce, Öğle Namazını kılması haramdır. Sonra kılması ise Farzdır. Özür ile Cuma kılmayanların, Öğle Namazını cemaat ile kılmaları mekruhtur.
Cuma Namazının eda şartlarından bir veya birkaçı noksan olsa da Camiye gitmeli. Yani cemaate gitmek lazımdır. Zaruretsiz Salih İmamın Cuma’sına gitmeyen Münafık sayılır.
Hadis-i Şeriflerde buyuruluyor ki:
“Mazeretsiz üç Cuma’yı terk eden Münafıklardan yazılır.” [Taberani, Dare Kutni]
“Zaruretsiz arka arkaya üç Cuma’yı terk edenin kalbini Allahü Teâlâ mühürler.” [Ebu Davud, Tirmizi, İbni Mace, Nesai, Hâkim]
Kalbi mühürlenmek, iyilik yapmaz hâle gelmektir. Hayır hasenat ve ibadet yapmak ona zor gelir.
Münafıklardan yazılır demek ise, kâfir olur anlamında değildir. Münafık ameli işlemiş olur. Mesela Münafık yalan söyler. Yalan Münafıklık alametidir. Ama yalan söyleyen Münafık, yani Kâfir olmaz. Münafık ameli işleyenlerin sonunda küfre düşme ihtimali çoktur. Bunun için bütün haramlardan sakınmaya gayret etmeli, bir mazereti yoksa Cuma’lara gitmelidir. Bir mazeretle Cuma’ya gidemeyen muhakkak Öğle Namazını kılmalıdır.
Üç Cuma’yı kılmayan da, hiç Namaz kılmayan kimse de Kâfir olmaz ve tevbesi de kabul olabilir.
Bir Hadis-i Şerifte, “Bir kimse, mani yok iken, üç Cuma Namazı kılmazsa, Allahü Teâlâ, kalbini mühürler” buyuruldu. Yani, iyilik yapmaz olur, gafil olur. Tevbe eder Cuma’lara giderse, üstündeki gaflet kalkar. Bu Hadis-i Şerif, İslamiyet’le idare edilen yerler içindir.
Peş peşe üç Cuma Namazını kaçıran bir erkeğin nikahı düşmez. Farz olduğuna inanıp, bin kere kaçırsa veya hiç gitmese de boş olmaz.
Memur, işçi ve öğrenci, Cuma Namazı için izin alamazsa o günkü öğle namazını kılmak şart olur. Başka bir şey yapması gerekmez.
Gayrimüslim ülkesi olduğu için, Avrupa’da Cuma Namazına gitmemek uygun değildir. Cuma Namazına gitmelidir. Gayrimüslim ülkesi de olsa, Müslümanların bir araya gelip de kıldıkları Cuma Namazının sahih olduğu, İbni Abidin’de yazılıdır. Zuhr-i Ahir Namazını da mutlaka kılmalıdır.
Gayrimüslim ülkelerde, Müslüman olmayan Devlet Başkanının veya ona bağlı olan kurumların tayin ettiği İmamın kıldırdığı Cuma, Bayram ve vakit Namazları sahih olur. (Redd-ül-Muhtar)
Nerede olursa olsun, Zuhr-i Ahir Namazını da mutlaka kılmalıdır.
Kör veya yolcu gibi, kendisine Cuma Namazı kılmak Farz olmayan bir kimse, camide Cuma Namazını kılsa, Cuma sahih olmuşsa, bu kılınan Namaz, Öğlenin Farzının yerine geçer. Ancak günümüzde Cumanın şartlarından bazısı noksan olduğu için, Cuma günü Zuhr-i Ahir Namazını muhakkak kılmalıdır. (Redd-ül-Muhtar)
Allahu Teâlâ cümlemizi Kendisine layık Kul, Habibine layık Ümmet eylesin. (Amin)
0 Yorum