GUSÜLLE İLGİLİ ÇEŞİTLİ BİLGİLER

  Muhterem Kardeşlerim… Kadın, erkek her Müslüman’ın bilmesi gereken en önemli konulardan olan Gusul Abdesti konusunda dikkat edilmesi gereken konular vardır.  Bunları biraz maddeler halinde birazda kısa cümleler halinde anlatmaya çalışacağız. Faydalı olabilirsek ne mutlu bize…   Efendim; 1- Cünüp iken hanımla beraber olmak günah değildir, caizdir. Abdestli olmak iyi olur. 2- Tuvalette gusletmekte mahzur yoktur. Banyoya sağ ayakla girilir. 3- Şafii’de, abdest alırken tertip farzdır. Cünüp bir Şafii, gusle niyet ederek denize girip çıksa, bu haliyle namaz kılabilir; çünkü gusülde vücut tek organ sayılır. 4- Gusülde, avret yerleri kapalı iken, kıbleye dönmek mekruh değildir. 5- Gusletmeden, namaz vaktini geçirmemek şartıyla uyunabilir. 6- İnsan bir gecede iki kere ihtilam olsa, hatta on kere de cünüp olsa, hepsi için bir kere gusül yeterlidir. 7- Gece cünüp olan uyanınca, sabah namazının vaktinin çıkmasına çok az bir vakit olduğunu görse, günaha girmemek için hemen gusletmeye çalışır, isterse vakit çıksın, yetiştiremesin. Nasıl olsa yetiştiremem diye güneşin doğmasını beklemek uygun olmaz. 8- Kadınlar guslederken, ön ve arkaya parmak sokarak temizlemeleri gerekmez. Böyle uydurma şeylerin aslı yoktur. Vücudun içinde, zaten necaset vardır. Görünmeyen yerler değil, sadece görünen kısımlar yıkanır. 9- Tüp bebek suretiyle çocuk sahibi olmak isteyince, şırıngayla döllenmiş yumurta rahme konunca kadın gebe kalırsa gusletmesi gerekir. Fercden başka yerine sürtmekle çıkan erkek menisi, rahme girse, kadın gusletmez. Bu suretle hamile kalsa, gusleder ve o günden beri kıldığı namazları kaza eder.   Banyoya girerken Banyomuzda klozet var ise; banyo yapmak maksadıyla girince sağ ayakla, klozet için girilince, sol ayakla girilir. Çıkarken tersine yapılır.   Çıplak yıkanmamalı Banyoda çıplak yıkanmak mekruhtur. Göbekle diz arasını örten bir peştamalla yıkanmalı. Peştamal bulunmazsa, haşema kullanmalı. Haşema tez kuruduğu için çok kullanışlıdır. Haşema da bulunmazsa, Hanbelî mezhebini taklit ederek sadece ön ve arka edep yerlerini örten bir şortla yıkanmalı. Peştamal veya haşema varken Hanbelî mezhebi taklit edilerek böyle şortla yıkanılmaz. Her ikisi de yoksa, o zaman taklit edilir. Mezhep taklidi bir ihtiyaç varsa yapılır. İhtiyaçsız yapılmaz.   Abdestin ve guslün vacipleri yoktur. S. Ebediyye’de deniyor ki: “Guslün sünnetleri ve müstehabları, abdestin sünnetleri ve müstehabları gibidir. Yalnız gusülde, tertip yani sırayla yıkamak, sünnet değildir. Gusülde kıbleye dönülmez ve dua okunmaz. Sadece Besmele çekilir ve Kelime-i Şehadet söylenir.”   Eğer göbekle diz arasını örten peştamal, haşama gibi bir örtü varsa, o zaman kıbleye de dönmekte mahzur yoktur. (Redd-ül Muhtar)   Avret yeri kapalı olanın, dua okumasında da mahzur olmaz. Cünüp değilse, avret yeri kapalı olarak Kur’an bile okuyabilir. Fakat kendi avret yeri açıkken ve avret yeri açık olanlar yanında Kur’an-ı Kerim okumak mekruhtur.   Cünüp kimse, abdest almadan kovadaki suya elini soksa su müstamel hâle gelmez. Hattâ tas yerine eliyle suyu alıp abdest alsa yine kovadaki su müstamel olmaz. Hamamın kurnasından da aynı şekilde eliyle su alıp abdest alsa, yine kurnadaki su müstamel olmaz. Bu su ile abdest ve gusül alınabilir. (S. Ebediyye)   Yemek yedikten sonra, dişlerin arasında kalan yemek artığı gusle mâni olduğuna göre, gusülden önce dişleri fırçalamak gerekmez. Çünkü yemek artıklarının altına su geçer. Günlerce diş temizlenmeyip yemek artıkları hamurlaşır ve kuruyup altına su geçirmezse o zaman gusle mâni olur.   Zevcesi, hanımı ile birlikte, bir kurnadan, bir kaptan gusül alması caizdir. Yeni Müslüman olan bir Gayr-i Müslimin, Müslüman olunca, gusül abdesti alması müstehabdır.   Gusülde, örülmemiş saçların her tarafını da yıkamak farzdır. Saçın uzun olması özür değildir. Sadece kadınların saçları örgülü ise, gusülde örgüyü çözmeleri gerekmez, ama örgülü değilse saçlarının her tarafını yıkamaları farzdır. Erkeğin saçları uzun olsa ve örse de, örgüsünü açması lazımdır. (Hidâye, Hindiyye)   İbni Âbidin hazretleri, (Kadınların saçlarını kazımaları yasak olduğu için, örgüyü çözmeleri affedildi. Erkeklerde ise, bu zaruret yoktur) buyuruyor. Bunun için, erkeklerin örgülü saçı açıp yıkamaları lazımdır. Kadınların örgülü saçlarını açmamaları, erkeklerin örgüsünü açmamasına sebep olmuyor. Çünkü birincisinde zaruret ve harac birlikte vardır. Erkek saçında da harac varsa da, zaruret yoktur. (S. Ebediyye)   Demek ki kadının saçları örgülü değilse, saçlarının tamamını yıkaması farzdır. Erkeğin saçları örgülü olsa da, çözüp her tarafını yıkaması şarttır.   Allahu Teâlâ cümlemizi dinini en iyi ve en doğru şekilde öğrenen ve yaşayan kullarından eylesin. (Amin)