İKİ PUT KIRICI: MÜCAHİT BİLİCİ VE DÜCANECÜNDİOĞLU
“Her putperest eskiputlarına karşı acımasızdır.”
Cemil Meriç
Yıllar yılı düşüncemabetlerini bıkmadan/usanmadan tavaf ettiğim iki ‘büyük’ zeka. Düşleyen ikizeka. Düşlerken düşünen ve düşündükçe düşen iki zeka. Düşlemek, düşünmek venihayet düşmek ‘düşünen’ her dimağın talihi mi? Düşmeden düşünmek kabil değilmi? Birinin kökeni Nurculuk, diğerinin İslamcılık. Nurculuk ve İslamcılıkkifayet etmedi her ikisine. Geldikleri yer heterodoksi. Biri heterodoks Nurcu,diğeri heterodoks İslamcı.
Mümeyyiz bazıvasıfları: mahallesinden huruç etmeleri ve gittikleri yerde eski mahallesiniacımasızca topa tutmaları. Aforizma üretebilme kabiliyeti, kavramsallaştırmabecerisi, üslup mahareti, orijinal keşifler/buluşlar, sözün şehvetine kapılma…Şaşırtmak, ezber bozmak, şablonları kırmak alamet-i farikası her iki müellifin.
Biri Kürt meselesinidilinden düşürmezken diğeri Kürt meselesini diline bile almaz. Almayı zülladdeder. Biri bu mesele ile bihuş olurken diğeri bunu görmemek noktasındabihuş. Entelektüel birikim, meselelerin içerisine nüfuz edebilme liyakati,olağanın üstünde bir seziş gücü, okuyucuyu üslubun büyüsüne ram edebilmebakımından üstlerine kimse yok.
Birinin en meşhurmottosu “İslam’da Savaş Bitmiştir”, diğerinin “Çamlıca İçin Yakarış”ya da “Tanrıyı Şehre Çağırmalı.” Biri politik, diğeri estetik; birisosyolog diğeri filozof. “İslam’da Savaş Bitmiştir” yazısının/kitabınınmünderecatı çürütülmesi zor müdellel tezlerle lebalep. Yazıyı akl-ı selim vezevk-i selim ile okuduktan sonra gerçekten de başlıktaki hükme itirazedemiyorsunuz.
“Tanrıyı ŞehreÇağırmalı” nesir şekline bürünmüş bir nazım. İmgeden, metafordan geçilmiyor.“Çamlıca İçin Yakarış” milyonların üzerinde okunma/beğeni alan bir yazı. Dahadoğrusu manifesto. Etikten çok estetik kaygılar ön sırada. Ama her satırıtasannu dökülen bir yazı. Binlerce insan haksız ve hukuksuz gerekçelerle canverirken dilini açmayan fakat bir mabedin (cami) inşa edilmemesi için kendiniyakmayı bile göze alan bir intelijansiya ne kadar tasannudan uzak, samimi vedürüst olabilir ki?
İkisi de istikametüzere ve sözleri çok derin/veciz de biz mi anlamıyoruz? Belki de. Mukaddes dahiolsa bir şeyleri muhafaza etmeye çalışanların mâkus talihidir: tutucu,gelenekçi, gerici, yobaz, bağnaz olarak tesmiye/itham edilmek. Bütün kutsallarıhiç acımadan deviren ve bunu yaparken put kırdığını zanneden bu iki zata “dur!”demek onları anlamamak, konuştukları dili çözememek, öyle mi?
Bilhassa birincisi “istikametsahibi ve ince ayarların adamı” da biz mi anlamıyoruz? Olabilir. Cündioğlubütün yazı hayatı boyunca kıyasıya İslamcıları eleştirdi, Bilici ise Nurcuları.Eleştirilerin de haklılık payı yok mu? Dünya kadar hem de. Amageldikleri/vardıkları yer mezkur akım temsilcilerinin kusurlarını gölgedebırakacak nitelikte.
Deizmi öven bir nurcutanıyor musunuz? Ya da cehalete methiyeler dizen bir İslamcı? Cehalete, yaniTaksim’e. Kendi siperine kurşun sıkanı sadece düşmanları sever. Ama fırsatınıbulunca ona da ilk kurşunu sıkan ve bir kaşık suda boğacak olan yine odüşmanlar olur. Kendi mahallesinden kopan daha hiçbir yere intibaketmez/edemez. İntibak etmek istese bile öteki mahallenin ezeli sakinleri izinvermez buna.
Putlarına yarımkelimeyle laf ettiniz mi, kapı dışarı edilirsiniz hemen. Geri dönünce kendimahalle sakinlerinizin yüzüne nasıl bakacaksınız? Bunu düşünen yok. Ötekitarafından kabul edilme tezellülü nereye kadar sürer? Allah göstermesin, ikiside ölse tabutlarını kaldıracak, arkalarından hayır dualar edecek, yasinler,fatihalar okuyacak olan hayatları boyunca beğenmedikleri mahallesinin sakinleriolacak yine.